Implementasi Model Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia dengan Media Papan Hitung Pada Materi Operasi Hitung Bilangan Cacah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Matematis
DOI:
https://doi.org/10.21154/imej.v1i01.11Keywords:
Indonesian Realistic Mathematics, Counting Board Media, Operations to Count Whole Numbers, Fraction Board Props, Mathematical Logical Thinking Ability, Matematika Realistik Indonesia, Mathematical Conceptual Understanding, Media Papan Hitung, Operasi Hitung Bilangan Cacah, Kemampuan Berpikir Logis MatematisAbstract
This study aims to find out how the PMRI learning model is implemented using the counting board media and to find out whether there is an increase in students' mathematical logical thinking skills after applying the PMRI model using the counting board media. The research was conducted in February-March 2023. The research subjects were 3rd grade students of Ibnu Khaldun MIN 1 Ponorogo. The material studied is arithmetic operations on whole numbers. In this study the method used was Classroom Action Research (CAR) with the type of PTK participants and was carried out for 3 cycles. The results showed that in the first cycle the average ability to think logically mathematically was 66.5%, then it increased in the second cycle to 74%, and the third cycle to 86%. The conclusion of this study is that application of the PMRI model with counting board media can improve students ability to think logically and mathematically
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan model pembelajaran PMRI dengan media papan hitung dan untuk mengetahui apakah terdapat peningkatan kemampuan berpikir logis matematis siswa setelah menerapkan model PMRI dengan media papan hitung. Penelitian dilaksanakan pada bulan Februari-Maret 2023. Subjek penelitian adalah siswa kelas 3 Ibnu Khaldun MIN 1 Ponorogo. Materi yang diteliti adalah operasi hitung bilangan cacah. Dalam penelitian ini metode yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan jenia PTK partisipan dan dilaksanakan selama 3 siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada pada siklus I rata-rata kemampuan berpikir logis matematis adalah 66,5 %, kemudian meningkat pada siklus II menjadi 74%, dan siklus III menjadi 86%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penerapan model PMRI dengan media papan hitung dapat meningkatkan kemamouan berpikir logis matematis siswa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 IMEJ : Indonesian Mathematics Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.